http://bacaberita.info/
HOME I NASIONAL I INTERNASIONAL I EKONOMI I OLAHRAGA I HIBURAN I IPTEK I INDEKS

Insiden Bendera Malaysia Salah Bikin Polisi hingga Menteri Turun Tangan

Options
Kuala Lumpur - Insiden bendera Malaysia salah saat ditampilkan dalam upacara pembukaan National Under-15 Basketball Championship ramai diperbincangkan publik negeri jiran. Menteri di Malaysia hingga politikus ramai-ramai memberi tanggapan, polisi pun turun tangan.

Menteri Sukan dan Belia atau Menpora Malaysia, Syed Saddiq, mengaku tidak terima dengan insiden itu. Menurutnya, anak berusia 5 tahun pun tahu mana bendera Malaysia yang benar.

"Saya tidak terima alasan 'tersilap bendera'. Budak kecil berumur 5 tahun pun boleh tahu mana satu bendera Malaysia. Saya sudah arahkan pejabat PJS siasat dan ambil tindakan dengan segera. Kita marah jika orang asing perlekehkan bendera Malaysia. Kita bagaimana?" kata Syaddiq dalam cuitannya seperti dikutip detikcom, Kamis (28/11/2019).


Menteri Luar Negeri Malaysia mengaku akan menginvestigasi insiden salah bendera Malaysia yang digunakan selama upacara pembukaan pertandingan basket.

"Saya telah memerintahkan agar insiden ini diinvestigasi," kata menteri Datuk Saifuddin Abdullah dalam cuitannya di akun resminya seperti diberitakan media lokal The Star, Selasa (26/11).

Petinggi UMNO, Datuk Mohammad Hasan menilai kejadian itu karena ketidakpedulian dan minimnya apresiasi untuk negara.

"Meskipun beberapa orang menilai bendera bersisi lima ini adalah tindakan rasisme atau bersifat komunis, saya pikir ini lebih soal ketidakpedulian yang berawal dari tidak benar-benar mencintai negara," kata Datuk Mohammad Hasan dalam Facebooknya seperti dikutip dari malaymail.



Sumber: Detik.com
loading...